روش های رفع صابونی شدن چاه

روش های رفع صابونی شدن چاه

روش های رفع صابونی شدن چاه

لوله بازکنی ورامین-لوله بازکنی پیشوا-لوله بازکنی پاکدشت-لوله بازکنی شریف آباد-لوله بازکنی قرچک-تخلیه چاه ورامین

روش های رفع صابونی شدن چاه فاضلاب با دستگاه و محلول

صابونی شدن چاه فاضلاب در خطوط انتقال فاضلاب و چاه های جذبی قدیمی به وفور رخ داده و به شدت در گرفتگی لوله ها تاثیرگذار است. این پدیده به دلیل تشکیل لایه های جرم و رسوب مواد شوینده و روغن و چربی موجود در فاضلاب در جداره و کف لوله و چاه های فاضلاب رخ می دهد. شرکت لوله بازکنی در تهران تهران سماء در ادامه ابتدا دلیل تشکیل لایه های صابون در لوله فاضلاب را بررسی و سپس نشانه ها و نحوه رفع صابونی شدن چاه فاضلاب را معرفی می کند.

صابونی شدن چاه فاضلاب چیست؟

روغن، چربی و مواد شوینده در صورت کاهش دما روی سطوح اطراف تجمع کرده و تشکیل جرم می دهند. در تمام ساختمان های مسکونی و غیره روزانه مقدار زیادی مواد شوینده به همراه چربی و روغن وارد چ اه و لو له های فاضلا ب می شود. این مواد به دیواره داخلی و کف لو له و چ اه چسبیده و لایه های ضخیم رسوب مانند را تشکیل می دهند. به این پدیده اصطلاحا صا بونی شدن چاه فا ضلاب گفته می شود.
دلیل اهمیت زیاد این پدیده و جلوگیری از بروز آن، تاثیر آن بر کاهش قدرت جذب چا ه های جذبی و گرفتگی لوله های فاضلاب است. این لایه ها در مقابل مسیر عبور فا ضلاب قرار گرفته و سرعت حرکت آن را کاهش داده و به همین دلیل می تواند عامل بالا آمدن آب از چا ه آشپزخانه و غیره باشد.

صابونی شدن چاه جذبی فاضلاب

ساختمان هایی که به فاضلاب شهری متصل نشده اند، اغلب دارای چاه جذبی هستند. فا ضلاب وارد این چ اه ها شده و به مرور از جداره و کف چا ه جذب خاک می شود. بعد از تشکیل لایه های صابونی شکل در کف و دیواره های داخلی چاه، امکان جذب فاضلا ب به دیواره ها وجود ندارد. به همین دلیل خیلی زود ظرفیت چا ه پر شده و بالا می زند.

صابونی شدن سپتیک تانک

در بسیاری از شهرهای شمالی ایران، خانه های ویلایی بیرون از شهر و کارگاه های صنعتی امکان اتصال به فاضلاب شهری و حفر چاه جذبی وجود ندارد. در این شرایط از سپتیک تانک برای جمع آوری فاضلاب استفاده می شود که مخازنی با ظرفیت محدود هستند. چربی، روغن و مواد شوینده فا ضلاب به کف و جداره سپ تیک  تانک متصل شده و لایه های رسوب و جرم ضخیم را تشکیل می دهند. در نتیجه می توان گفت، صاوبنی شدن چا ه فاضلا ب در سپتیک تا نک ها نیز وجود دارد.

دلایل صابونی شدن چاه فاضلاب

به چند دلیل اصلی لوله ها و چاه های فاضلاب صابونی می شوند که عبارتند از:

  • ورود مقدار زیاد روغن و چربی به چا ه های فا ضلاب
  • ورود تکه های باقی مانده مواد غذایی به چا ه فاضلا ب
  • کیفیت پایین لو له های فا ضلاب
  • رسوب کردن مواد شوینده در چ اه فاضلا ب

نشانه های صابونی شدن چاه فاضلاب

هرگونه تغییر در لوله و چا ه های فاضلاب دارای نشانه های متعددی است و قطعا صا بونی شدن را هم می توان از روی برخی علامت ها شناسایی کرد. از مهم ترین نشانه های تشکیل لایه های صابون در دیواره های چاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بوی بد چا ه به دلیل تشکیل لایه های چربی و روغن فاسد شده در جداره لوله ها که به بیرون از چاه منتقل می شوند. البته دلایل زیادی برای بوی بد چ اه فاضلا ب وجود دارد و یکی از آنها می تواند صا بونی شدن آن باشد.
  • لایه های صابونی در چاه فاضلاب بسیار ضخیم و سفت هستند. به همین دلیل مانع بزرگی برای عبور فاضلاب به شمار می روند. این لایه های ضخیم سرعت پایین رفتن فاضلاب از چا ه را تا حد زیادی کاهش می دهند.
  • اگر لایه ها بیش از اندازه ضخامت داشته باشند، مسیر عبور فاضلا ب به طور کامل مسدود خواهد شد. گرفتگی چا ه های فا ضلاب در برخی از مواقع به دلیل صابو نی شدن آن است.
  • وجود مانع در مسیر عبور آب و فا ضلا ب باعث ایجاد حباب در آن شده و صدایی شبیه به قل قل از چ اه به گوش می رسد.
  • اگر چاه فا ضلا ب به تازگی زود به زود پر می شود و ظرفیت آن کم شده است، احتمال رسوب گرفتن چ اه و صا بونی شدن آن وجود دارد.

رفع صابونی شدن چاه فاضلاب

برای رفع صابونی شدن چاه فاضلاب روش های متعددی وجود دارد که بر اساس شرایط چاه ضخامت لایه های رسوب آن می توان گزینه مناسب را انتخاب کرد. از روش های رایج در این زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

لایروبی چاه

چاه های فاضلاب صنعتی و لوله های بزرگ انتقال فاضلاب شهری تنها با لایروبی چا ه قابل تمیز شدن هستند. در برخی از مواقع اگر امکان ورود اپراتور انسانی وجود داشته باشد، جرم ها با ابزار از سطح مورد نظر جدا شده و سپس شستشو انجام می شود. اگر رسوب زیاد با ضخامت بالا در لوله و چا ه وجود دارد، از دستگاه برای تمیز کردن آنها استفاده می شود.

رفع صابونی چاه با محلول صنعتی

استفاده از محلول های جرمگیر قوی و صنعتی که اغلب خاصیت اسیدی یا قلیایی دارند یکی دیگر از روش های تمیز کردن جرم و لایه های صابونی داخل چاه است. استفاده از این مواد نیاز به رعایت اصول ایمنی دارد، چون ممکن است باعث مسمویت و سختگی شود. سود پرک یکی از مواد قلیایی کاربردی در این زمینه است که با قدرت بالا لایه های چربی را ذوب کرده و آنها را از بین می برد.

رفع صابونی شدن چاه با جوش شیرین

جوش شیرین یکی از مواد موثر برای ذوب کردن لایه های چربی موجود در جداره چاه و لوله های فاضلاب است. این روش بیشتر برای رفع رسوب و جرم لوله و چا ه فاضلاب خانگی کاربرد دارد و در صنعت نمی توان از آن استفاده کرد. چون جو ش شیر ین قدرت بالایی در رسوب زدایی ندارد و تنها لایه های نازک روغن و صا بون را می تواند تمیز کند. با ریختن یک فنجان جو ش شیر ین و سرکه در چا ه فاضلا ب بعد از نیم ساعت برخی از جرم های داخل آن تمیز می شود. سعی کنید چند مرتبه این کار تکرار شود تا در نهایت نتیجه مطلوبی را از این روش دریافت کنید.

راه های جلوگیری از صابونی شدن چاه فاضلاب

  • از ریختن روغن و چربی در چاه های فاضلاب خودداری کنید
  • در صورت ریختن روغن در چاه فاضلاب بلافاصله مقدار زیاد آب داغ را وارد لوله ها کنید تا از چسبیدن آنها به لوله جلوگیری شود
  • به صورت مرتب از جوش شیرین و سرکه برای تمیز کردن لوله های فاضلاب استفاده کنید
  • از محلول های جرم گیر استفاده کنید تا داخل لوله ها تمیز شود
  • برای تمیز شدن سپتیک تانک حتما از خدمات لایروبی استفاده کنید
  • در رستوران ها چربی گیر زیرسینکی استفاده کنید
  • محیط های صنعتی از ریختن مستقیم فاضلاب به چاه باید خودداری کرده و از پکیج های تصفیه فاضلاب استفاده کنند.

رفع صابونی شدن چاه فاضلاب با دستگاه

آلفا یکی از قدیمی ترین تیم های فعال در زمینه لوله بازکنی و خدمات مرتبط با آن از جمله لایروبی چاه است. این مجموعه با دستگاه های پیشرفته و افراد باتجربه در این زمینه لایروبی را در زمان کوتاه با بالاترین کیفیت انجام داده و مشکلات و اثرات صابونی شدن چا ه را به طور کامل رفع می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از راه های ارتباطی پایین صفحه استفاده کنید.

جهت تماس کلیک کنید